Rindas evaņģēliski luteriskā draudze
| |
Rindas baznīca svinēs 180.gadskārtu!
Pētot mūsu baznīcas vēsturi, rodas atskārsme, cik patiesi dziļš un pamatīgs tas
ir- garīgās kultūras slāņojums! Kādi cilvēki te dzīvojuši, darbojušies un
kalpojuši! Baltvācu garīdzniekiem ir
bijušas palielas ģimenes, dažkārt izveidojās veselas mācītāju dinastijas. Mācītāju
dēli nereti studēja teoloģiju un
atgriezās Rindā ( toreiz: Angermindes pastorātā), vai kalpoja citās draudzēs
gan Kurzemē, gan citos Latvijas novados.
Pirmā vācu garīdznieku
dinastija,
kas atstājusi neizdzēšamas pēdas mūsu kultūrā, ir Loskīli. Georgs
Heinrihs Loskils (1709-1780) , kalpojot Angermindes pastorātā,
vienlaikus nodarbojās ar garīgās
literatūras un dziesmu tulkošanu latviešu valodā, pārtulkojis ap 500
dziesmu.Viņa dēls Georgs Henrihs Loskils
(1740-1814) tika sūtīts izglītoties Vācijā brāļu draudžu garīgajā
seminārā.
Pēc tā beigšanas viņš atgriezās Latvijā un aktīvi darbojās Vidzemes
brāļu
draudžu kustībā, kādu laiku bija arī tās vadītājs, pēc tam organizēja
brāļu
draudzes Pēterburgā, Saksijā, Silēzijā, Pensilvānijas štatā ASV. Ir
izdevis
garīgu dziesmu grāmatu ar saviem oriģināltekstiem.
Hilneru
dinastija ir kalpojusi Rindā 3 paaudzēs. Līdztekus kalpošanas darbam draudzēs
viņi apsekoja lībiešu piekrastes zvejniekciemus, pētīja un pierakstīja viņu valodu. Īpaši
nopelni šai jomā ir Karlam Johanam
Hilneram (1813-1868) , kurš kļuva Rindā par mācītāju pēc vectēva nāves.
Viņš palīdzēja izdot lībiešu dzejnieka Jāņa Prinča „Jūrnieku svētas dziesmas un
lūgšanas”, pats rakstīja latviešu avīzēs par Kurzemes lībiešiem, būdams
Kurzemes provinces sinodes referents, aktīvi atbalstīja skolu atvēršanu
latviešu un lībiešu bērniem.Kopš 1849.g. K.J.Hilners pārcēlās uz Rīgas Jāņa baznīcu, vēlāk kalpoja arī Rīgas
Doma draudzē.
Pēc Hilneriem stafeti pārņēma Vilhelms Jakobs Julius Hugenbergers, kurš
kalpoja Rindā no 1860.līdz 1899.g. Hugenbergeru dzimta zelta burtiem ierakstīta
Latvijas kultūras vēsturē. Populārākais no viņiem -Piltenes apgabala mācītājs,
kurš dzīvoja Ārlavā, Kārlis
Frīdrihs Jēkabs Hūgenbergers. Dedzīgs apgaismības ideju nesējs, darbojās Latviešu literārajā biedrībā.
20.gs pirmskara periodā darbojās
divas izcilas personības: Kārlis
Feldmanis (Popes skolas direktora dēls), kurš kalpoja
Popes-Rindas-Selgas draudzei līdz savam nāves brīdim 1933.g., un Verners Zēcens, kurš aktīvi
līdzdarbojās arī latviešu un lībiešu sadzīves tradīcijās, bija liels meistars
masu pasākumu organizēšanā: apriņķa dziesmusvētki Popē, zvejnieku svētki
Mazirbē u.c. Piespiedu repatriācija 1939.gadā šo abu mācītāju dzimtām bija
traģēdija, jo viņi zaudēja visu: dzimteni, darbu, draugus, īpašumus. Ir tik
pašsaprotami, ka viņu pēcteči brauc pie mums un meklē savas saknes. Mums
nodibinājušies cieši kontakti ar Hilneriem un Feldmaņiem.
Padomju laikā kalpot par mācītāju Rindā
bija īsts izaicinājums. Pēc mācītāja Kārļa
Eglīša pārcelšanās uz Ventspili, šo izaicinājumu pieņēma Nikolajs Plāte, kam padomju vara
atvēlēja vien mazu augšistabiņu Mācītājmājā ( pārējā ēkā iemitināja lopkopjus,
jo blakus ierīkoja fermu, māju nodēvējā par „Līčiem”). Turpat augšistabā arī
tika nosvinētas pieticīgas kāzas ar izredzēto Modru Augstkalni un tur arī
piedzima viņu dēli Modris un Āris. Modri Plāti pazīstam kā Triju Zvaiģžņu
ordeņa komandieri, vienu no kustības "Atdzimšanas un atjaunošanās" vadītājiem Atmodas laikā.
Rindā Nikolajam Plātem visu kalpošanas laiku bija jācīnās ar antireliģisko propagandu, ar klaju apmelošanu
un ar trūkumu. Draudzes locekļi gan centās atbalstīt, kā mācēja, pat izstrādāja
mācītājam uzlikto meža normu. Bet tā bija cīņa ar vējdzirnavām. Tāpēc 1954.g.
uzaicinājumu strādāt Rucavā, kur ļaudis bija draudzīgi un pretimnākoši,
mācītājs uztvēra kā atpestīšanu. Tur arī mācītājs Nikolajs Plāte pavadīja
atlikušo mūžu svētīgā darbā.
Gribētos vēl pieminēt Jāņa Dorbes nesavtīgo kalpošanu
astoņdesmito gadu vidu. Tauta viņu godbijīgi sauca par Dorbes tēvu. Aicinādams
līdzi jauno teoloģijas studenti Railviju Rozīti, Dorbes tēvs braukāja uz Rindu,
Ugāli, Puzi, Spāri, Zlēkām, censdamies uzturēt ticības liesmiņu strauji
sarūkošajās draudzēs.
Atmodas laikā „atmodās” daudzi
garīgi aizmigušie, arī Rindas baznīca pildījās ļaudīm. Tas bija lielā mērā
mācītāja Valtera Ozoliņa nopelns, jo
viņš pasīvi negaidīja, kad cilvēki nāks uz baznīcu, viņš pats devās pie
cilvēkiem, runājās, izskaidroja, diskutēja, galu galā daudzus pieveda Dievam.
Pateicoties Ozoliņa iniciatīvai un Ventspils draudzes atbalstam esam atguvuši
Mācītājmāju, sakārtojuši tādā mērā, ka varam to lietot draudzes vajadzībām,
rīkot nometnes, sadraudzības vakarus.
Rindas baznīca nav tikai
arhitektoniski vērtīga, skaista mūra ēka, ko skatīt un apbrīnot. Tā ir Dieva svētīta vieta, kam daudzi jo daudzi
kalpotāji veltījuši savu garīgā darba mūžu, savas labākās domas un centienus.
Te tas viss ir. Te iemājo miers. Nāc un saņem!
20. septembrī pl. 14.00 Rindas
baznīca atzīmēs savu 180.gadskārtu. Laipni aicinām apmeklēt svētku
dievkalpojumu!
Selga Puriņa